دراستان يزد  15 انجمن میراث فرهنگی و گردشگری با بیش از80عضو فعال است 


يزدفردا:انجمن های روستاهای شهرآباد، اسفند آباد، مدوئیه و عزیزآباد شهرستان ابرکوه، انجمن اردکان ، عقدا ، انجمن روستاهای کرخنگان و فتح آبادخاتم، انجمن روستای ندوشن و انجمن شهرستان مهریز از جمله انجمن های فعال میراث فرهنگی و گردشگری استان است 

میراث فرهنگی ما پاسخگوی این دو پرسش بنیادین است : ما که هستیم؟ کجائیم؟ شخصیت هویت نخواهد یافت مگر در ارتباط با محیط و محیط کامل نخواهد شد مگر با حضور شخصیت.
رییس اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان یزد گفت: با این دیدگاه نقش مردم به عنوان عضوی حیاتی از پیکره میراث فرهنگی به خصوص در حفظ و حراست از آن نقش مهم و ارزنده ایست که متاسفانه تاکنون به آن کم توجه شده است و بعضا این جایگاه شایسته تا حد ناظر و یا تماشاگر تقلیل یافته است.
سیفی در گفتگو با روابط عمومی این اداره  افزود: تشکیل انجمنهای میراث فرهنگی ، حرکتی موثردر جهت جلب مشارکت عموم مردم در حفظ و نگهداری از آثارفرهنگی و تاریخی است.
وی با بیان اینکه در این استان 15 انجمن میراث فرهنگی و گردشگری با بیش از80عضو فعال است تصریح کرد:انجمن های روستاهای شهرآباد، اسفند آباد، مدوئیه و عزیزآباد شهرستان ابرکوه، انجمن اردکان ، عقدا ، انجمن روستاهای کرخنگان و فتح آبادخاتم، انجمن روستای ندوشن و انجمن شهرستان مهریز از جمله انجمن های فعال میراث فرهنگی و گردشگری استان است.
وی ایجاد بستری مناسب جهت معرفی فرهنگ فولکلور و بومی محل، معرفی آثار و ابنیه تاریخی فرهنگی، کوتاه نمودن دست سودجویان و غارتگران آثار تاریخی از طریق اعلام سریع و به موقع سرقتها را از جمله فعالیت های انجمن ها دانست.
به گفته سیفی جلوگیری از حفاریهای غیرمجاز و فعالیت قاچاقچیان اشیاء عتیقه، هدفمند نمودن و یا تحت ضوابط درآوردن حرکتهای خودجوش مردمی نسبت به بازسازی و مرمت بقاع متبرکه، حسینیه ها و مساجد، کمک به تحقق یک تعامل همه جانبه با سایر ارگانها در حفظ حریم و شان و منزلت آثار و ابنیه تاریخی و جلوگیری از تخریب آنها در پروژه های عمرانی از دیگر فعالیت های انجمن های میراث فرهنگی و گردشگری است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد: با تلاش بیشتر نمایندگی های تابعه اداره کل در شهرستانها و نیز همکاری بیشتر مسئولین شهرستانها و روستاهای استان روند تشکیل انجمنها افزایش یابد.
شایان ذکر است انجمن های میراث فرهنگی و گردشگری در شهرها متشکل از فرماندار، شهردار، رئیس شورای شهر، رئیس آموزش و پرورش ، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه و در روستاها متشکل ازرئیس شورای اسلامی روستا، دهدار، مدیر و معلم روستا و سه نفر معتمد محلی است.

يزدفردا 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا